< Till bloggens startsida

Lök, Krossadetomater, Äpple, Ägg?





Vilka tankar som snurrade alltså, vad göra vad göra? Fyra ingredienser och en kolhydrat att välja på, hur ska jag stå ut från mängden? Jag tänkte som så, om jag ska stå ut så kan jag inte göra som jag tror alla andra ska göra, pannbiff och pärmos. Jag satsade på min egen komponerade "Ungkarlsgulash".

Här kommer receptet till alla Er ungkarlar där ute:
Svårhetsgraden är nog 2 av 10, men in action med kameran i ansiktet 8 av 10.


Inside för 2 pers:
400 g köttfärs
½ gullök
lite grädde
1 äpple
1 ägg
1 l vatten
Krossade tomater
salt og peber efter smak
cayenne och chilipulver
Lite vitlökspulver
4-5 stora potatisar
Butter
Kom ihåg: Smaka av smaka av smaka av!


How to do in 40 min max:
Blanda 400 g köttfärs, salt, peber, cayenne och chilipulver + 1 ägg i en skål.
Gör små små köttbullar och lägg eftersom i en kastrull. Låt dom få färg. Finhacka lök och släng i, den ska inte få färg. Riv halva äpplet och pressa i saften. Låt puttra, i med vitlöskpulver. Släng strimlorna under diskbänken. Skala potatis, skär upp i jämna rätt stora bitar och lägg i dom. I med vatten och krossade tomatoes. Låt puttra, krydda om behövs, i med grädde för att få lite rundare smak, ju längre det får koka detsto bättre.
Hacka upp och släng i rätt grova bitar av äpple innan servering, för att få lite sötma och knaprighet. Tänk bara på att inte ha i för mycket äpple, lätt att smaken tar över! Garnera med lite lätt stekta äppelskal om du vill.
 Done!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0